Tal om simkunnighet!

I Onsdags så hade jag tal om simkunnighet på svenska A i skolan...Måste säga att när man verkligen är intresserad av ett ämne och kan det bra så blir det så mycket roligare både för dig själv att framföra och för lyssnarna att höra på...
Så ni simmare, nästa gång ni ska hålla ett tal. Gör det om simning;) Haha...

Här kommer mitt...


SIMKUNNIGHET, VAD ÄR DET?

Visste ni att 100 000 barn mellan sju och tio år inte ens kan simma 25 m?

Och en tredjedel av Sveriges vuxna är inte simkunniga.

Den siffran är idag alldeles för hög. Om man tänkar på att de inte ens kan simma 25m då simkunnighet anses vara att simma 200m varav 50m ska vara ryggsim.
Då undrar man varför siffran på icke simkunniga är så hög?
Det kan ju vara brist på simtränare, brist på bassängtider eller brist på simhallar... men jag vet ändå att simtränare finns i hela Sverige för att minska den här siffran. Jag är själv stolt över att kunna säga att jag är en utav dem.

Jag började då jobba som simtränare för tre och ett halvt årsedan, då som assistent med en grupp i veckan. Idag står jag efter en mängd olika utbildningar och massa erfarenhet som ansvarig tränare för åtta stycken simskolegrupper i veckan, med barn mellan fyra och sex år.
Jag har då även jobbat med äldra barn under åren, då jag jobbade med teknikskolan. Där vill de lära sig simma längre sträckor och utvecklas i de fyra simsätten, fjäril, rygg, bröst och crawl (frisim).

Här i Sverige har vi ju bröstsim som det första simsättet vi lär ut, men om man kollar på simtekniken i andra länder som t.ex. Australien så lär de ut frisim först.

Men när jag har simskola med min 4-åringar så simmar vi ju inte de fyra simsätten än, utan först ska de lära sig vattenvanan. Vattenvana är när man kan bubbla, doppa ansiktet, goppa från kanten och flyta på mage. När man kan allt detta så brukar man säga att barnet är redo för att lära sig simma.

Det är ofta folk kommer fram till mig och frågar om det inte är ett stort ansvar för mig som 16-år att ha så många små barn att handskas med...
Och jo visst det är ett jättestort ansvar att ha 12 stycken 4-6 åringar i vattnet och det kan vara rätt så jobbigt ibland, men man kan ju inte klara för det är ju så himla roligt, lärorikt och intressant att få lära dem en erfarenhet för livet, att kunna klara sig själv i vattnet.

Men visst är 100 000 en alldeles för stor siffra för icke simkunniga?




Ja som ni kanske märkt så stor simning mig väldigt varmt om hjärtat, vad skulle man göra utan det egentligen?
Därifrån har jag växt som person, jag har fått vänner för livet, får jobba med underbara barn och så mycket mer, man kan inte annat än ÄLSKA de!

//Sandra T.K




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0